Απολύσεις εργαζομένων, κλείσιμο καταστημάτων, «στροφή» στην τεχνολογία και μειωμένη εξυπηρέτηση πολιτών είναι η εικόνα που επικρατεί στον Τραπεζικό κόσμο της χώρας μας το τελευταίο διάστημα, με την κατάσταση να επιδεινώνεται δραματικά εξαιτίας της πανδημίας. Ο κ. Ιωάννης Πούπκος, γενικός σύμβουλος της Ομοσπονδίας Τραπεζοϋπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΟΕ) και αντιπρόεδρος του Συλλόγου Υπαλλήλων Εθνικής Τράπεζας (ΣΥΕΤΕ) μίλησε στο ΡΑΔΙΟ ΕΝΑ και τη ΜΑΓΝΗΣΙΑ και ανέλυσε τα μέχρι τώρα δεδομένα μέσα από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΗΛΙΑ ΚΟΥΤΣΕΡΗ (magnesianews.gr)
Μιλάμε πλέον για άλλα χρόνια που έχουν έρθει στον χώρο των Τραπεζών, σε σχέση με αυτά που γνωρίζαμε τα προηγούμενα, σχετικά τόσο με τον αριθμό των υπαλλήλων, όσο και τον αριθμό των υποκαταστημάτων. Συνέπεια, να προκαλούνται προβλήματα και δυσλειτουργίες …
Τα πράγματα είναι έτσι ακριβώς. Αυτό που θέλω να πω αρχικά, από την πλευρά των εργαζομένων είναι ότι τα εργασιακά δικαιώματα για τα οποία αγωνίστηκαν γενιές και γενιές, επιχειρείται σήμερα και το τελευταίο διάστημα, να ανατραπούν με έναν βίαιο τρόπο. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, αυτή τη στιγμή με ένα e-mail «κόβονται» θέσεις εργασίας από τις τράπεζες και, μάλιστα, καλούνται οι εργαζόμενοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, ακόμα και 40 και 50 ετών, να φύγουν από τις τράπεζες, πιέζοντάς τους να πάνε στα «κόκκινα δάνεια». Αυτό οφείλεται στην εμμονή από την πλευρά των τραπεζών να μειώσουν το λειτουργικό κόστος, το οποίο έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όρια της ανελαστικότητας. Αυτή τη στιγμή η μείωση προσωπικού έχει δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα. Το κλείσιμο καταστημάτων, όπως αναφέρατε, δημιουργεί πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία των υπόλοιπων καταστημάτων και στην εξυπηρέτηση της πελατείας. Το πρόβλημα αυτό είναι πανελλαδικά και ειδικότερα στην περιφέρεια, καθώς δημιουργεί έναν οικονομικό μαρασμό. Εμείς σε αυτή την πρακτική είμαι αρνητικοί και στεκόμαστε απέναντι.
Σε όλο αυτό πιστεύετε ότι βοήθησε και η χρήση της τεχνολογίας, καθώς οι τράπεζες θεωρούν ότι θα μπορούσε να γίνει η εξυπηρέτηση των πελατών απρόσωπα ακόμα και για τις μεγαλύτερες ηλικίες, οι οποίες δεν γνωρίζουν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία;
Ναι, υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό πολιτών στην ελληνική κοινωνία που αδυνατούν να προχωρήσουν σ’ αυτές τις αλλαγές. Φυσικά, η μια ομάδα είναι αυτή των ηλικιωμένων για ευνόητους λόγους, γιατί δεν έχουν τις γνώσεις. Από την άλλη, θεωρώ ότι δεν πρέπει να υποβαθμίζεται και ένα άλλο κομμάτι της κοινωνίας που είναι οι νέοι άνθρωποι οι οποίοι ναι μεν θέλουν και μπορούν να κάνουν τις συναλλαγές διαδικτυακά, όμως υπάρχουν αρκετά μεγάλες προμήθειες στις τράπεζες και γι’ αυτές τις συναλλαγές. Επίσης, υπάρχει το θέμα του ίντερνετ, που στην Ελλάδα είναι το ακριβότερο σε όλη την Ευρώπη. Επομένως, πολλοί νέοι άνθρωποι και ιδιαίτερα άνεργοι, εφόσον το ποσοστό της ανεργίας είναι πάρα πολύ υψηλό, δυσκολεύονται. Υπάρχει στρεβλή εφαρμογή όλων των πρακτικών από τις τράπεζες, ενώ πολλές φορές επικαλούνται την πρόοδο και τις σύγχρονες εξελίξεις της Ευρώπης. Διάβαζα μάλιστα αυτές τις μέρες μια μελέτη που έλεγε πως οι τράπεζες δεν μπορεί να είναι μόνο ηλεκτρονικές, αλλά πρέπει να είναι υβριδικές. Δηλαδή, πρέπει να έχουν διπλή παρουσία, ηλεκτρονική και φυσική. Για την τραπεζική εμπιστοσύνη και πίστη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η ανθρώπινη επαφή, πόσο μάλλον στη χώρα μας. Στην Ιταλία και στην Αγγλία ενώ αυξάνονται οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ταυτόχρονα υπάρχει αύξηση του δικτύου των καταστημάτων για να μπορέσει να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του πελάτη και να παραμείνει η εμπιστοσύνη που δείχνει προς τα άτομα που τον συμβουλεύουν και τα οποία είναι μέσα στα καταστήματα.
Έχουμε εικόνα για τη Θεσσαλία και ειδικότερα τη Μαγνησία, σχετικά με το τι έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια, τόσο με τα υποκαταστήματα όσο και με τους υπαλλήλους;
Αρχικά, θα αναφερθώ στα πανελλαδικά στοιχεία , μέσα από την Τράπεζα της Ελλάδος. Από το 2018 έως και τον Σεπτέμβριο του 2021 έχουν κλείσει 385 καταστήματα και μόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχουν κλείσει 264. Θα σας δώσω στοιχεία και για την Εθνική Τράπεζα στην οποία εργάζομαι. Από τη 1/1/20 υπήρχαν 420 μονάδες δικτύου και τώρα έχουν μείνει 353, δηλαδή μειώθηκαν κατά 67. Άλλοτε, αν λέγαμε ότι θα κλείσουν 67 καταστήματα, θα γινόταν ορυμαγδός. Τώρα, όμως, με την πανδημία και την ψηφιοποίηση φαίνεται κάτι λογικό.
Στη Μαγνησία, συμπεριλαμβανομένης της Σκιάθου και της Αλοννήσου, γνωρίζω αυτή τη στιγμή ότι οι δύο μεγάλες τράπεζες έχουν μείνει με έξι καταστήματα και οι υπόλοιπες δύο συστημικές με πέντε. Όπως καταλαβαίνετε, τα καταστήματα αυτά δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν όλη τη Μαγνησία. Επίσης, εξίσου με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, από το 2018 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021, συνολικά η απασχόληση στους τραπεζοϋπαλλήλους έχει μειωθεί κατά 20,7%, στις συστημικές τέσσερις τράπεζες 22%, και με αριθμούς, από 40.000 έχουν μειωθεί οι εργαζόμενοι στους 31.000. Αυτό δημιουργεί εντατικοποίηση στην εργασία των συναδέλφων, ενώ δεν εξυπηρετούνται οι επιχειρήσεις και ο κόσμος και υπάρχει έντονος οικονομικός μαρασμός. Όλο αυτό έχει φτάσει στο μη περαιτέρω και πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να πάψουν οι τράπεζες να δείχνουν εμμονή προς τη μία πλευρά και τη μείωση του κόστους και να οδηγηθούν επιτέλους προς αυτό που θέλουμε όλοι. Να υπάρξει αύξηση και ανάπτυξη των τραπεζικών εργασιών. Επίσης, να υπάρξει μεγέθυνση στην πιστωτική επέκταση, να δοθούν δηλαδή δάνεια στοχευμένα και με σύνεση. Θέλουμε να μπορέσει η οικονομία να λειτουργήσει σωστά ούσα προς όφελος της κοινωνίας.
Κάποια στιγμή υπήρχε μια άποψη από την πλευρά της ΟΤΟΕ, ότι η τράπεζα εάν επεκτείνεται, είναι μόνο για λίγους και όχι για πολλούς. Αναφερθήκατε ήδη στους πολλούς, που είναι ο μεγάλος αριθμός των πελατών. Ποιοι είναι οι λίγοι;
Είναι τα λεγόμενα «golden boys», τα υψηλόβαθμα στελέχη τα οποία πηγαίνοντας από τράπεζα σε τράπεζα παίρνουν και τους λίγους «φίλους» τους και οι οποίοι απολαμβάνουν υψηλά bonus και αμοιβές. Για αυτούς δεν μιλά κανείς. Οι τράπεζες αυτούς δεν τους βλέπουν σαν κόστος. Σαν κόστος βλέπουν μόνο τους υπαλλήλους και μάλιστα έχουν φτάσει σε αυτό το σημείο που δεν μετρούν πλέον την απόδοση ή την ηλικία. Απλώς παίρνουν «κεφάλια».
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο https://magnesianews.gr/